Friday 25 October 2013

Imej pengeluar produk makanan kesihatan di Malaysia

 Pakaian mesti pelik2, lip lap sana sini, barang kemas jgn cerita, satu cincin je dah tutup 4 jari yg lain. Rantai leher dan macam rantai basikal, kadangkala seperti hiasan lampu pokok krismas pun ada. Adakah itu lambang pakaian dan aksesori seorang pakar pemakanan yang profesional? Berlebih-lebihan dalam berpakaian dan berhias? Itukah idola kita? 

Dan yang paling kesian sekali, masing2 sanggup bayar berpuluh ribu semata2 nak dapatkan gelaran Dato' dan sebagainya. Itu yang dimegah2kannya...lebih baik dapatkan ilmu yang terkurang selama ni, dapatkan ijazah, Master atau Phd, barulah nampak gah dan profesional, jutawan Islam yang berilmu. Bukan yang kaya tapi kurang ilmu, memperagakan kemewahan, tapi dalam masa yang sama menonjolkan kecetekan ilmu. 

Cuba lihat jutawan yang benar2 berilmu, lihat cara mereka berpakaian dan mengenakan aksesori, bersederhana bukan? Kerana mrk ada ilmu mengawal penampilan peribadi agar tidak berhias berlebih- lebihan.

Jika dari pandangan Islam pun, jatuh haram hukumnya berdandan dan berhias berlebih-lebihan lip lap sana sini. Bukan saja boleh mendatangkan fitnah, tetapi akan menjadi buah mulut org yang melihat. Berhias bukan kerana suami, tetapi krn orang lain, mengharapkan pujian lelaki lain...musibah sentiasa menanti...aurat pula tidak ditutup dengan sempurna. Jika ada musibah yg menimpa, jgn salahkan org lain, tetapi salahkan lah diri sendiri.

Satu lagi yang sering diperhatikan, kebanyakan pengeluar makanan kesihatan yang berkobar2 bercerita kebaikan produk mereka yg akan jadi anggun la, menggoda dan menawan suami la,suami x cari lain la, bergetah dan gebu la, pinggang ramping bak kerengge  la bagai....tup...tup...tup...

Rupa2nya dia ibu tunggal, telah  bercerai dan diceraikan oleh suami, ditinggalkan suami, suami ada affair perempuan lain la dan bla..bla..bla...dan tak kurang juga belum ada jodoh sedangkan usia dah meningkat jauh....laa haaaiiii....apa suami sebelum ni tak tergoda dengan kegebuan dan kemontokan dan kemontelan tu ke? Tak de lelaki yang terpikat ke? Cer citer...cer citer...mengapa dan kenapa?

Satu yang dia lupa, suami bukan nak yang itu, suami cuma nakkan layanan dari isterinya.  Kadangkala suami tak kisah sangat pun penampilan luaran tu, pinggang bak kerengga tu x penting sgt pun, janji menyenangkan hati suami apabila memandangnya. Brp ramai artis jelita berbadan langsing seksi menggoda diceraikan suami? Cer fikir...cer fikir...

Jika hatinya ikhlas dan jujur terhadap suami, menjaga makan pakai suami sebaiknya, menjaga mata dan telinga suami sebaiknya, itu lah perkara yang paling penting. Lip lap lip lap dan calitan make-up warna warni tu cuma palsu dan hiasan luaran yg sementara. Sifat tersebut seolah2 cuba menggoda pandangan suami2 org lain atau lelaki lain pula, dimanakah keberkatannya?
 
Nak suami sayang mudah je, jaga aurat, jaga tingkah laku, jangan bentak2 suami, manja2 dengan suami je, rajin baca Quran, rajin doakan suami dan hidangkan makanan untuk suami, sah, suami tak cari lain. 

Sambil tu sentiasa berusaha menambah ilmu yg bermanfaat utk diri dan keluarga, sbb ilmu itulah yang mengawal segala tindak tanduk dan tingkah laku kita daripada tersasar. Bukan pangkat dan wang ringgit...itu pun perlu juga, tapi jgn biarkan ia mengawal kita, biar kita yang mengawalnya. Biar kita tundukkan nafsu, bukan tunduk pada nafsu.

No comments:

Post a Comment