Tuesday 3 December 2013

Makanan Rohani

Hari ini masing-masing berlumba-lumba mengeluarkan produk kesihatan yang menjamin kecantikan dalaman dan luaran.  Tetapi tidak ramai yang berlumba-lumba untuk mengeluarkan produk makanan rohani yang mampu menguat dan mempertahankan akidah.

Iklan makanan tambahan semakin merebak luas bagai cendawan tumbuh selesai hujan.. Tetapi tidak juga bertambah iklan buat santapan rohani.  Barangkali masing-masing telah kenyang dengan makanan tambahan awet muda dan kesegaran minda serta fizikal.

Hari minggu sibuk dengan jemputan, sibuk dengan undangan, sibuk dengan temu janji dan sibuk dengan parti dan sebagainya.  Tetapi berapa ramai yang sibuk memenuhkan masanya dengan menambah ilmu dihujung minggu?  Berapa ramai yang sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit untuk mencari sedikit ilmu buat bekalan Akhirat? 

Jangan lalai wahai manusia.....masa akan terus berlari mengejar kamu tanpa kamu sedari.  Masa itu ibarat mata pedang yang akan terus memancung musuh yang sedang lalai dan leka.  Sebelum terlambat, segeralah menambah ilmu, segeralah mengaut seberapa banyak ilmu Allah dimuka bumi ini sebagai bekalan tambahan di akhirat nanti...

Ingatlah, wang yang bertimbun dalam simpanan tidak akan menjadi satu jaminan kamu mampu melepasi titian sirat di Akhirat nanti....tetapi amal yang soleh dan ilmu yang bermanfaat yang diamal dan diajarkan itulah yang banyak membantu kamu disana nanti.....

No comments:

Post a Comment