Sunday 13 October 2013

Apa yang menarik di Hong Kong- Disneyland dan Water World

Hong Kong sebuah kepulauan kecil tinggalan jajahan Britain dan telah diserahkan kembali kepada Kerajaan China. Cuacanya agak sejuk di musim sejuk dan nyaman selain musim sejuk.

Keadaan di Hong Kong agak maju, moden dan pesat membangun. Bahasa Inggeris adalah bahasa utama, tetapi ada juga sebahagian rakyatnya yang tidak boleh berbahasa Inggeris.  Pemandu teksi sebahagiannya dari Tanah Besar China dan kurang mahir berbahasa Inggeris.

Kesempatan mengikuti konferen diluar negara, saya abadikan dalam blog ini.  Kata orang jauh berjalan luas pandangan, banyak pengalaman sambil melihat kehidupan selain bangsa dan negara sendiri.


Masjid yang terdapat di Kowloon.  Bertemu ramai muslim di sini, kebanyakan dari Pakistan, Bangladesh, Indonesia dan lain2 negara Arab. Mudah mendapat info mengenai makanan halal dari sini.



Dijalanan akan bertemu dengan beberapa pekerja Bangladesh yang promote kedai makanan halal disekitar bandar kowloon di Hong Kong.


Tidak sukar bagi pelancong muslim untuk mendapatkan makanan halal, hanya berkunjung ke masjid dan segala info boleh didapati disana. Pastikan ketika booking hotel diinternet, cari yang berhampiran masjid.  Pada masa yang sama, bagi lelaki boleh solat berjemaah di masjid yang berhampiran.

Beberapa peta dan arahan dimana makanan halal terletak.

Walau dimana pun kita berada, pastikan perut diisi dengan makanan yang halal dan terjamin kehalalannya. Disitulah keberkatan dalam bermusafir, susah payah kita akan dibalas dgn seribu kenikmatan tanda kesyukuran pd Allah.


Disepanjang jalan, kelihatan sangat banyak botol makanan tambahan seperti soy lecithin, deep fish oil dan garlic oil dijual.


Pintu masuk ke Hong Kong Disneyland.  Kelihatan ramai pelancong yang berkunjung ke sana.


Dalam kawasan Hong Kong Disneyland


Perkampungan Toy Story di Disneyland Hong Kong


Mickey dan Minnie Mouse sedang mengadakan pertunjukan


Perarakan Disney....sangat cantik dan menarik.  Tetapi perlu diingat, perarakan ini tidak diadakan pada setiap masa. Ada waktu2 tertentu, sebagai contoh kami sempat melihat perarakan ini pada jam 4 petang. Pemandangan sama seperti dalam cerita Walt Disney, tidak ubah seperti berada di alam fantasi!

Dalam Hong Kong Disneyland...


Hong Kong Water World...satu lagi tempat perlancongan dan taman rekreasi di Hong Kong.


Ada beran? Pandang dan lihat dari jauh sahaja.....kepala terbalik kebawah dan kaki diatas!


Laluan setelah turun dari Cable Car dari Hong Kong Water World...tiba di perkampungan lama Hong Kong, kampung tradisi Cina zaman dahulu.


Taman Tema Hong Kong. Disini terdapat banyak dipamirkan binatang seperti monyet, panda, burung dan beberapa taman seperti mini zoo ada disini.

1 comment:

  1. Salam... cam best juga hongkong nih... hongkong mesti sinonim ngan disneyland... mesti kene pergi kan...

    ReplyDelete