Thursday 26 December 2013

Tips Hilangkan Migrain

Saya salah seorang pernah mengidap migrain yang agak teruk. Macam2 petua tradisional yang saya ikut, bukannya baik, malahan semakin teruk.  Bila berjumpa doktor, ada pelbagai andaian, ada yang bagi ponstan tak berhenti-henti. Bila jumpa pengamal perubatan Islam pula, mula lah kata ada sihir la, gangguan jin Iblis dll, mcm dah x de solusi lain.


 Ye la...siap tanya ada mimpi pelik2 ker...kdg2 mimpi tu pun x boleh ikut juga. Tak mahu terima pendapat yang tak berdalil tu bulat2, kalau kita percaya sangat kata2 mrk tu, mau tambah kuat lagi migrain, sbb mrk pun bukannya bersandarkan hadis pun, kadang2 makna bahasa arab pada ayat Qur'an dan hadis tu pun mrk x tau sgt, cuma ikut2 guru yg mgjar je.


Kalau bab mimpi ni, saya lebih suka baca pdpt dan tafsiran dari Imam Ibnu Sirin, sbb dia pentakwil mimpi sejak zaman Tabiin lagi, takwilannya kebanyakan benar. Takwilan orang zmn sekarang ni byk yg pelik2. 

Akhirnya bertemu dengan seorang Doktor di klinik swasta, dia ni kalau beri rawatan memang tip top, dia akan tanya kita mcm2 soalan dan terangkan berbagai2 cara untuk kekal sihat. Memang suka dgn cara pendekatan doktor ni dlm merawat pesakitnya. Dia tak Islam pun, tapi kata-kata sangat baik dan bersopan, bagi nasihat seolah dah kenal lama.

Masalah migrain baginya sangat mudah, dia cuma suruh saya ambil vitamin B kompleks dan acid folic selama 3 bulan berturut-turut. Pas tu amalkan B kompleks sahaja dlm diet harian. Ceritanya lagi, sudah ramai pesakit yang dia rawat sebegitu, selesai masalah migrain mereka.

Memang benar seperti katanya, saya ambil dan dapat rasakan migrain tidak kerap menyerang. Bila migrain hilang, kita lupa yg kita pernah kena migrain teruk satu masa dulu. Perasaan tenang dan tindak tanduk lebih terkawal. Daya tumpuan pada pelajaran juga semakin baik. 

Akhirnya saya dapati dlm vitamin B kompleks keluaran shaklee dah ada gabungan folic acid tu, lagi senang rupanya, cuma telan sebiji vitamin B kompleks + folic acid setiap hari dan malam ambil kalsium. Alhamdulillah....harap dapat sama membantu pengidap migrain ye.....sakit tau bila kena migrain ni, serba x kena jadinya. Tidur salah, x tidur pun salah. Kerjanya kena berbaring sepanjang hari.




No comments:

Post a Comment