Tuesday 28 February 2017

Sihat sepanjang berdiet. Jangan amal diet yang salah.

Alhamdulillah masuk seminggu mulakan diet. Badan rasa lebih ringan selepas hilang 5kg. Solat pun rasa lebih selesa. Baru 5kg turun, kalau 10 mesti berganda keselesaannya.

InsyaAllah, bermotivasi utk meneruskan diet ini.

Sebelum ni dah mcm2 ikhtiar yang saya buat. Duit habis beratus2 beli produk slimming. Kalau dikumpul dah beribu2 juga jumlahnya.

Harga setiap produk hampir kesemuanya mahal2 belaka. Tapi tak de satu pun yang menjadi.

Khidmat nasihat dari orang yang pakar dalam bidang pemakanan sangat perlu. Itulah kunci utama.

Saya bermotivasi ikut program diet doktor ni sebab setiap 2 minggu akan jumpa doktor dan dia akan timbang kita. Sekiranya masih belum turun, dah tentu dia akan nasihatkan kita cara2 utk mengurangkan lemak yang berlebihan dalam badan.

Kenapa tak digalakkan ambil karbohidrat?

Sebab apa yang kita makan seharian akan ditukarkan kepada karbohidrat. Kemudian bertukar kepada glukos dalam badan. Glukos atau gula yg tidak digunakan dalam badan akan bertukar menjadi lemak.

Sebab tu lah kalau kita cuma berdiet, tapi masih mengambil karbohidrat yg banyak tanpa melakukan exercise, berat badan tidak akan turun. Makan lah berkotak2 produk slimming pun!
Diet akan yoyo...pagi turun petang naik semula.

Dari sini saya belajar, selama hari ini cara diet saya sangat salah.

Saya makan produk slimming, tapi tetap makan roti +kaya + butter waktu sarapan pagi.

Kadang2 mee atau mee hoon. Bila lapar mula cari makanan. Kurang minum air putih.

Minum kopi 3 in 1 atau apa2 je 3 in 1. Tghri makan nasi dan malam pun kadang2 makan lagi.

Memang tak turun. Satu lagi sebab tak exercise. Banyak mengadap komputer atau hp.

Itulah kesalahan saya. Dan saya yakin kesalahan ramai lagi orang2 yg obesiti diuar sana.

Di negara kita ni mewah makan. Cakap lah teringin nak makan apa saja semua boleh dapat. Kalau malas keluar ada pulak delivery service hantar ke rumah. Tepuk dada tanya selera.

Ramai yang kata "saya makan tak banyak tapi berat badan tak turun2".

Dia yang rasa makan tak banyak, padahal hakikatnya apa yang dimakan semua akan menyumbang kepada pembentukan lemak dlm badan. Termasuk saya dulu! hehe..

Sebab itulah dikatakan penurunan berat badan bergantung kepada apa yang kita makan. 80% penjagaan makan. 20% dari exercise.

Nampak kan jurang perbezaan antara jaga makan dan exercise? Saya berani membenarkan sebab dah terbukti betul.

Makan apa yang perlu sahaja dan makan apabila rasa lapar serta berhenti apabila rasa kenyang.

Bijak memilih makanan itulah kunci utama untuk turunkan berat badan. Bertanyalah kepada yang lebih arif tentangnya sekiranya kita tidak mengerahui.

No comments:

Post a Comment