Tuesday 28 February 2017

Genap Seminggu Diet Turun 5kg

Hari ini hari ketujuh diet. Genap seminggu. Seperti biasa timbang dan betapa gembiranya telah turun sebanyak 5kg sepanjang berjuang selama seminggu ini. Inilah hasilnya:

                   Hari pertama diet: 97.6kg

Hari ketujuh diet: 92.5kg

Alhamdulillah syukur sangat. Saya memang ikut nasihat doktor. Tanpa karbohiderat yg byk, tanpa gula, tanpa susu atau sebarang produk yg ada kandungan susu serta tanpa kandungan minyak. 

Lebihkan protein. Boleh ambil buah dan sayur tapi ikut kuantiti yang ditetapkan. 

Karbohiderat cuma boleh ambil waktu pagi shj. Itu pun ikut kuantiti yg tlh ditetapkan. Saya suka oat. Boleh turunkan kolesterol sekali. 

Jadual/menu dari doktor

Pagi:
Cuma ambil 2 sudu oat kasar dan campur dengan satu sachet Slim Max Sendayu Tinggi. Minum campur air panas. 

Selepas tu ambil 2 biji pil pecah lemak yg doktor bagi. 

1/2 jam kemudian saya minum kopi o tanpa gula. 


Kopi jenis ni mudah dibancuh tanpa ada serdak. Saya beli di Giant Grocer Bangi. 

Ambil 1 sudu besar, masuk dalam mug dan masukkan air panas. Tambah air sejuk sikit terus minum. Tak perlu nak kena tapis...
Mudah kan!

Tujuan minum kopi hitam tanpa gula ini untuk mempercepatkan proses pemecahan lemak dan  cepatkan metabolisme badan. Itu kata doktor. 

Tghari:
Memang tak makan macam menu atau jadual yang diberi. Minum air kosong shj campur sedikit chia seed supaya elak lapar.

Petang: 
Dalam pukul 4pm saya ambil 5 biji chlorella cosway dan 5 biji spirulina. Cukup nutrisi yang diperlukan. Selebihnya cuma minum air kosong campur chia seed mcm entri saya sebelum ni. 

Saya dapati apabila ambil spirulina dan chlorella tu, cepat kenyang bila makan ptg jam 6.30 tu. Malam langsung tak rasa lapar sbb selepas 8 mlam memang tidak dibenarkan makan apa2 lagi. 

Dinner:

Masakan petang utk dinner yang paling mudah:

Saya tak perlu sibuk2 nak masak atau tumis macam2. Saya gaulkan ayam dengan rempah kari Baba's, sedikit  cili kering flakes atau serbuk,  rosmery leaf herbs atau daun kari pun boleh, sedikit kicap dan garam. 
Bungkus dlm aluminium foil, buat macam mangkuk supaya airnya tak keluar. Masukkan dlm Magic Pan dan tutup. 
Masak guna api perlahan. ..
10 minit masak!!
Sedap tau...

Masak sayuran hijau tanpa minyak (rebus) atau ambil salad bersama. 

Dinner saya selalu ambil jam 6.30 ptg.
Malam lepas makan ambil pil pecah lemak 2 biji dan pil pelawas 2 biji selang sehari. 

Tambahan lepas 1/2 jam saya ambil 1 sudu Psyllium Herbs. Boleh beli di farmasi. Murah je. Serat yang memudahkan proses pembuangan. 

Psyllium Husk. Bagus bagi yang susah membuang. 
Amalkan diet sihat dan pastikan dapat nasihat doktor terlebih dahulu. 

1 comment: