Thursday 21 February 2013

Panduan Pengundi Menjelang pilihanraya

Kadang kala aku kasihan melihat gelagat para penyokong parti politik ni. Sanggup mencaci maki sesama Islam.  Ajaran sunnah mana yg diikutnya, entahlah. Bergaduh, serang menyerang dlm laman sosial, facebook, twitter, blog dan sebagainya. Mcm org dah rosak akal fikiran, akhlak yg tercemar. Pelik....pelik....

Aku lebih suka melihat dari dua sudut, pro and kontra. Jika ingin melihat seseorang tokoh tersebut, jgn hanya mendengar dari pihaknya shj, tapi lihat pula apa pdgan dari pihak lawannya pula. Kemudian kita nilai sendiri.

Jika lagi ramai org kutuk si pulan atau si pulan, sama juga, lihat apa pdgn sebelah yg menyokong dan apa pula pdgan di pihak lawan, kita akan jadi bijak jika membuat 2 penilaian. Jgn sempitkan fikiran dgn cara jangan lihat akhbar parti lawan, tapi cuma baca akhbar kita je.

well....kita semua pergi sekolah ye...,ada pelajaran, asuh diri kita agar boleh berfikir sendiri, jgn dengar hasutan org. Ikut suka kita lah nak baca akhbar mana pun, apa yg nak sibuk2 nk halang? Yg dpt manfaatnya, kita juga kan!

Ada pula jgn dengar tv sana, tapi dengar tv kita je....well...ini satu lagi fhman komunis, suka hatilah, ini negara merdeka!! Suka hati akulah nak dengar berita dari tv mana yg aku suka! Aku yg byr bil bulanan, engkau ada bayar? Aku yang punya tangan nak tekan channel apa yg aku suka, apa hak engkau nak halang aku?

Aku lebih suka dengar dari kedua belah pihak, barulah kita jadi pengundi yg bijaksana, rakyat yang berfikiran jauh dan mampu membezakan mana baik dan buruk. Kalau mati pun, kita juga yang akan jawab dalam kubur, so.....aku mesti tahu yg mana terbaik antara yg terbaik! Nak exam, mesti kena rajin study, buat homework, baru boleh lulus cemerlang, ye tak?

Kalau kita asik ditegah dan dilarang jgn baca itu dan ini, boleh jwb soalan exam dgn baik ke?  Kurang info kan? So.....hasilnya x baik juga....mari kita jadi pengundi bijaksana, bukan pengundi yg bodoh dikongkong oleh ketua kita, kita akan terus diperbodohkan!!


No comments:

Post a Comment