Monday 27 August 2012

tudung wanita hari ini....


 aku memang suka berpakaian indah, tetapi dengan syarat menepati syariat. akhir2 ni aku lihat, semakin ramai wanita bertudung. bagus sangat, satu perkembangan yg sangat baik. industri tudung juga naik bagai cendawan tumbuh. harga berlawanan antara satu jenama dgn jenama yg lain.

satu perkara yang aku nampak kurang enak adalah kebanyakan tudung cantik dengan jenama hebat itu x menutupi aurat dengan sempurna. hampir 80% berada atas dada.  sedangkan dada itu adalah salah satu perhiasan wanita yang wajib di tutup.

perhiasan tudung yang melampau juga adalah hasil rekaan mereka yg jahil dalam syariat berpakaian. bertudung dijadikan satu fesyen memperagakan kecantikan dan keindahan wanita itu, tanpa mereka menyedari tujuan bertudung itu adalah menutup aurat dgn sempurna agar terhindar dari pandangan lelaki yang bermata liar dan mengelakkan fitnah dan umpatan org lain.

peniaga tudung dan pereka tudung hari ini cuma melihat dari segi keuntungan sahaja. syariat di tolak ke tepi. untuk menghasilkan tudung labuh menutupi paras dada dikatakan merugikan mereka kerana memerlukan kain yg lebih banyak.  mengapa mereka tidak meletakkan satu fikiran bahawa berniaga tudung itu satu fardhu kifayah membantu wanita bertudung hanya kerana Allah Ta'ala tanpa memikirkan mereka kelak akan dipandang cantik dan menawan oleh lelaki ajnabi?



No comments:

Post a Comment