Wednesday 29 January 2014

Kerenah rakan yg pelbagai

Dalam berkawan, kita akan jumpa pelbagai kerenah, ada yg ok, ada yg x ok, ada yg alim, ada yang pura-pura alim, ada yang extreme, ada juga yang cool and tak kurang juga yang very perfectionist.

Apa nak buat bila dikelilingi oleh pelbagai rakan yang mempunyai pelbagai karekter ni ek...kekadang pening gak nak handle. 

What I always did, bila dia suka cakap tinggi sangat, i rendah sikit.  Bila dia terlalu rasa rendah sangat, i up kan dia sikit bagi semangat. Kekadang kita jumpa lak yang keret sikit, x leh orang lain nak buat joke sikit, dia mulalah keluarkan kata-kata pujangga dia tu, konon dia lah yg terbaik.

Ha...yang ni kena bijak sikit, jangan lawan dengan pujangga juga, tapi beri kata2 lawak sikit, dia akan cool down punya. Silap aribulan malu sendiri. 

 Bagi yang suka berlagak alim sangat, itu tak leh, ini x leh, yang ni pun satu hal.  Kita jangan tunjuk sangat yang kita ni tau, buat2 tak tau, biar dia bercerita panjang lebar.  Yang ni, lau nak handle kena pastikan kita ada ilmu tu la, lau tak susah juga.  Tapi sebenarnya yg suka tunjuk pandai tu, dia bukan pandai sgt pun, cakap pun sekadar ikut2 org jer....

Yang penting apa tau? Kita sendiri kena siap sedia dgn ilmu di dada, belajar jangan sama sekali berhenti cukup sekadar SPM je, tak leh...x cukup tu.  Belajar dan terus belajar tanpa henti, janji jangan berhenti menghadiri majlis ilmu.  

Ingat....org yg berilmu lah sebenarnya x suka cakap meninggi diri, tak suka bermegah2, tak suka tunjuk pandai dan berlagak alim.  Org berilmu sebenarnya lebih byk diam daripada berkata2, kata2nya umpama emas permata, sekali keluar penuh dgn nilaian yang tinggi.  Dia tidak akan berckp perkara nonsence, jauh sekali menunjuk2 pandai dan meninggi diri, kata2nya adalah azimat dan zahir dari hati yg ikhlas dan bijaksana. 

Oleh itu, kenalah bijak memilih kawan, kawan yg baik bawa bahagia.

No comments:

Post a Comment