Wednesday 22 January 2020

Cara Menyelesaikan Masalah dan Kekusutan Diri

Bila kita terlalu memikirkan masalah, masalah tersebut akan memakan diri kita sendiri. Rentetan daripada itu, fikiran akan  terganggu, sedih, risau dan tertekan. Lanjutan daripada itu pula akan menyebabkan seseorang akan mengidap depresi atau tekanan dalam hidup seharian.


Bagaimana untuk menangani masalah?

 Elakkan daripada terlalu memikir akan masalah tersebut. Berusaha mencari jalan keluar yang paling selamat. Jika melibatkan individu lain, elakkan bertemu atau bersua muka dengan mereka dalam beberapa waktu agar kita akan lebih tenang tenang. Keluar dari masalah dan masuk dalam zon yang kita rasa selesa.


Berusaha mencari ketenangan diri dengan cara yang sihat. Elakkan dari terlibat falam gejala yang tidak sihat. Lihat kawasan yang indah, tenang dan lapang. Cari kawasan yang dipenuhi dengan kehijauan. Melihat air yang mengalir, tasik, lautan tenang atau apa jua yang mudah kita lihat dan cantik pada pandan mata. 


Jangan paksa diri dari terlalu memikir masalah tersebut. Berdoa setiap kali usai menunaikan solat lima waktu. Utamakan ibadah wajib. Jangan ditinggal. Disitulah segala kunci ketenangan dan keberkatan hidup bersembunyi. Utamakan hak Allah dan biasakan diri dengan segalan kebaikan. 


Hati pula? 

Sentiasa berfikiran positif. Buang semua rasa negatif. Campak jauh-jauh syak wasangka dan ragu-ragu. Segala rasa was-was dan keluh kesah tersebut datang dari bisikan iblis. Perdulikan, lawan perasaan itu, gantikan dengan memikir yang baik-baik dan indah. 


Masih memikir hal mereka yang menyebabkan kita duduk salam masalah dan sedih pilu? 


Buang jauh-jauh. 


Suka movie? 

Carilah movie atau cerita membuatkan kita terhibur. 


Suka lagu? 

Boleh sahaja dengar lagu yang menenangkan jiwa sendiri. 


Ada hobi? 

Lestarikan hobi kita sendiri. Dengan cara itu kita akan dapat bahagia dan mampu memenuhi masa kita dengan perkara yang berfaedah. 


Jaga hati, jaga perasaan. Jangan kita dera perasaan dan hati sendiri. Sayangi diri kita dan bagi makanan rohani terbaik untuk diri sendiri. 






No comments:

Post a Comment