Sunday 4 March 2012

Allah akan menguji setiap hambanya

Adakalanya aku seperti menyesali nasib diri, mengapa begitu dan mengapa begini. Adakalanya aku memarahi dia yg telah mencemarkan namaku dikhalayak ramai. Adakalanya aku menyesali diri ini, mengapa aku dilahirkan ke dunia ini. Adakalanya aku memarahi diriku sendiri kerana dimalukan sedemikian rupa.

 Ada kalanya aku seperti mahu mati dan meniggalkan dunia ini. Ada kalanya aku rasa seperti aku ini sudah tidak diperlukan lagi. Tetapi semua itu adalah bisikan syaitan semata- mata mahukan aku terkeluar dari akidah ku sebagai seorang Islam. Mengajarkan aku agar aku tidak mensyukuri nikmat Allah dan mahukan aku mati dalam keadaan kufur akan nikmat Allah.

 Semua kepahitan dan kesakitan yang aku lalui ini, adalah untuk menguji sejauh mana ketaatanku kepada Allah. Semata- mata mahu melihat sejauh mana kesabaranku. Allah akan meguji hambanya sesuai dgn ilmu yg ada padanya. Aku kena kuat dgn dugaan ini. Aku kena tabah, kenapa Allah pilih aku sebagai bahan ujiannya di saat aku sedang memperbaiki diriku?

Jika aku kuat dgn dugaan ini, aku yakin Allah akan bagi aku sesuatu yg jauh lebih baik dari apa yg aku miliki kini. Hanya kepada Allah tempat aku mengadu dan aku serahkan segalanya rasa tidak enakku. dia adalah sebaik2 tempat mengadu dan hanya kepadanya sahaja tempat aku meluahkan segala rasa yg tidak enak ini.

No comments:

Post a Comment